March 6, 2013

Kuetiau Kung Fu


Sury lebih suka style camni berbanding kuetiau yg disalut dengan telur tu...cam x kena dengan tekak je..apa2 pun ikut citarasa tekak masing2 lah ye..:-)


Salam n hello semua..tq for dropping by ya..

Kuetiau Kung Fu ni buat semalam..lama dh mengidam nak buat sendiri..bahan2 pun semua ada kecuali kuetiau basah je..sementara tunggu anak gi kedai beli kuetiau tu,sury sediakan bahan2 yang lain.Resepi ni simple je..nak sediakan pun cepat...sapa yg dh buat tu mmg tau lah kan..kalau biasa sury mmg suka tapau je tapi kali ni rasa nk terai buat sendiri..baru puas makan..tapi buat ala2 gerai yg sury selalu tapau tu..bahan-bahannya sama cuma cara penyediaan kuetiau je berbeza..

Dipendekkan ceta jom semak resepi nya ya......

Sumber: DTS-resepi dari buku masak kak liza
By: Sury@25february

Bahan-bahan:
500 g kuetiau
5 biji telur

100 g udang basah, dibuang kulit-x letak xda stok udang ganti fishcake.
150 g daging ayam, dihiris (tak letak sebab tak de)-skip
100 g sotong, dibersihkan, hiris (tak de dalam resipi asal)-skip
100 g sawi kailan, dipotong (mat ganti dengan kobis)-buh kobis,sawi hijau.
100 g bunga kobis, dipotong- ganti tomato dan tambah cendawan putih.
100 g lobak merah, dihiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
2 camca besar minyak masak
2 camca besar tepung jagung (mat letak 1 camca besar je)*
1/2 cawan air*(*dibancuh rata)
1 cawan air rebusan ayam-buh 2 ketul kuib ayam
2 camca besar sos tiram
1 camca besar lada sulah
Garam secukup rasa

Cara-cara:

UNTUK KUAH :- Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang putih hingga kekuningan. Masukkan udang, sotong dan ayam. Tuang air rebusan ayam, lada sulah, sos tiram dan lobak merah. Bila mendidih, masukkan bunga kobis dan bancuhan tepung jagung, kacau rata dan masukkan kailan tadi. Biar mendidih perlahan dan tambah garam secukup rasa. Jika suka boleh tambah belahan tomato, matikan api. Ketepikan.
-sury masukkan 4 biji telur sekali dalam kuah.
UNTUK KUETIAU :-Panaskan minyak, kemudian goreng telur bersama kuetiau dalam kuantiti yang sedikit sehingga agak garing (biar kuali panas betul2, kalau tak kuetiau melekat, atau guna kuali non-stick), kemudian alih ke dalam bekas sesuai (mat tambah sedikit kicap cair masa menggoreng, anggaran 100 g kuetiau = 1 biji telur)-sury x buat cara ni,telur sury masukkan sekali dalam kuah..masa nak hidang letak kuetiau dalam mangkuk dan tuangkkan kuah serta isi-isinya.

PENYEDIAAN KUETIAU KUNG FU :- Isi kuetiau dalam bekas sesuai, tuang kuah bersama isi2 nya. Kalau suka hias dengan hirisan daun bawang, bawang goreng dan hidangkan segera bersama cili hijau jeruk atau cili kicap. Hidangkan panas2....



Selamat mencuba n happy cooking.

12 comments:

Melly Octaviana said...

sedap nih.. kami pun suka makan kwetiau.. barter sama nasi goreng saya mau ngga.. hehe

tun_telani said...

Salam kak sury.. tun pon suka mkn kue tiaw kung fu.. smlm wat kuah mcm ni gak, tp kue tiaw habis, bantai mee kolok. kui kui.. jd mee kolok kung fu dh :P

Sury Abil said...

#Melly Octaviana
sedapx3..jom kita barter..:-)



Sury Abil said...

#tun_telani
pat belasah tu kadang tersedap gak tun..sebut2 mee kolok pulak dia dahh..mana nk carik mee kolok kl ni..;p

zana fahmi said...

Kakpb lebih suka kue tiow goreng, tak pernah jemu. Yang ni kesukaan hubby, dia tu semua suka.

Gee® said...

Dah lama tak makan kueteow... sedapnyaaaa

Sury Abil said...

#zana fahmi
Ok lh tu kak..semua dia suka...hihi..kite pun suka kue tiau grg...:-)
Tq singgahh

Delima Zamrud said...

Ermmm nampak sedap Sury, nk join sekali boleh :)

Sury Abil said...

#Gee
Dh lama x makan kena buat tu..nnti kempunan..hee
Tq singgah..:-)

Sury Abil said...

#Delima Zamrud
Uhuu..habis sudahh..:-)
Tq singgah ye..

ibh_sue said...

Kalau menu macam ni, cik hb ja yg suka..Passt!! i tak suka mee kuew teow yg besar2 tu sebenarnya..heee.
Kalau jenis mee yg kecik2 tu i makan la..

Sury Abil said...

#ibh_sue
uhuuu..x suka ke..cer try guna kuetiau yg kecik2 tu..kl ni payah nak dapat tu kan..buat ar tuk cik hb tu..heee
tq singgah ye..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...